condicions

Tothom hi pot participar, amb totes les paraules que vulga i quan vulga, envieu la paraula amb la definició a diccionariafectiu@gmail.com

dijous, 5 de març del 2009

fadrí/ina

Té dos significats, i m’agrada especialment el segon.El primer vol dir que ja ha abandonat la infantesa i està passant a l’adolescència. Moltes vegades és utilitzada pels adults per motivar als infants, que amb el pas dels anys van creixent, guanyant altura, però també maduresa. “Ja eres una xica fadrina”; “Que fadrí estàs”, etc…). A vegades és utilitzada pels propis infants per a reclamar el seu abandó de la infantesa i la seua pertanyença a un altre grup. “Jo ja soc fadrí”…Uns anys més tard, o molts anys més tard, s’aplica a qui encara no s’ha casat. És, per tant, sinònim de solter/a. El campanar de la Plaça Major de Castelló de La Plana es diu “El fadrí”, ja que no està unit a l’església, sinó separat.

Enviat per Josep Arroyo, La Vilavella, La Plana Baixa

2 comentaris:

Robin de la Murta ha dit...

La segona accepció de fadrí m'ha fet recordar un sinònim que, com la majoria dels sinònims, afegeix algun matís.
Em referisc a la paraula "matxutxo/a", que també es refereix a la persona soltera, fadrina, a partir d'una edat en la que "suposadament" hauria d'haver-se casat ja.
Així com fadrí no té connotacions negatives, matxutxo si que sol usar-se en el sentit de que "ja se li ha passat la saó i eixa persona seguirà sempre sense casar", "és massa major per a casar-se".
Sempre m'ha resultat molt curiosa eixa paraula perquè és d'eixes que t'omplin la boca quan les dius. Tan curiosa em resulta, que fins i tot he comprovat al diccionari que existeix i que no és sols una paraula perduda al poble dels meus pares.

Robin de la Murta, un empelt de la Ribera en terres de l'Horta Sud

Anònim ha dit...

marines